Společnost pracovního lékařství | |||||||||||||||||||||||||||||||
České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně předseda: prof. MUDr. Milan Tuček, CSc., e-mail: milan.tucek@lf1.cuni.cz |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
English | ||||||||||||||||||||||||||||||
seznam lékařů garantovaných odbornou společností pro výkon tzv. závodní preventivní péčeSpolečnost pracovního lékařství s ohledem na novou legislativní úpravu vzdělávání lékařů na základě rozhodnutí výboru společnosti dne 7. 10. 2009 bude garantovat pro výkon tzv. závodní preventivní péče pouze ty poskytovatele, jejichž služby splňují kvalitativní požadavky obvyklé ve vyspělých evropských zemích. Garanci může bezplatně získat poskytovatel, který vyplní dotazník kontroly kvality. Současný seznam lékařů pro výkon závodní preventivní péče bude proto na webu dostupný do konce dubna 2010 a poté v něm bude možné nalézt pouze ty poskytovatele služeb, kteří vyhoví kritériím kontroly kvality na základě údajů zjištěných prostřednictvím dotazníku ověřených v případě potřeby odborným auditem. Seznam bude i nadále sloužit k orientaci zaměstnavatele při hledání lékaře závodní preventivní péče/primární pracovnělékařské služby. kontrola kvality poskytované pracovnělékařské péče (samohodnocení)1. Kvalita v pracovnělékařské péčiZajišťování kvality je šancí pro zlepšení přijatelnosti pracovních lékařů v podnicích (smluvních lékařů podniků) a rovněž výzvou pro pracovní lékařství. Kompetenci pracovních lékařů lze klientům znázornit výrazněji a srozumitelněji pomocí prokazatelného zajištění kvality. Potřeba zajištění zdraví zaměstnanců při práci je tak pro podnik snadněji pochopitelná. Možné konkurenční výhody pro pracovní lékaře samotné i ochrana před neoprávněnou kritikou hovoří rovněž pro zprůhlednění kvality a účinnosti prováděných činností. 2. Kvalita profesionálních kompetencíCílem pracovnělékařské péče je ucelená vysoce kvalitní ochrana zdraví pro všechny zaměstnance podniku. Kontrolní listy mají sloužit k tomu, aby popsaly vlastní situaci v podniku, tuto přezkoušely a porovnaly s požadavky definovaných norem a, pokud je to nutné, zlepšily kvalitu. Tím má být prezentována každodenní práce pracovního lékaře podniku a pochopena celková lékařská činnost pro podnik (opatřování informací, konzultace, kontrola, posudek, forma). Pracovní lékaři tak dostávají do ruky nástroj, který
Tyto kontrolní listy mají být použitelné jak pro pracovní lékaře v různých formách organizací (externí, podnikové vlastní a pracující ve střediscích), tak i pro péči o malé a střední podniky, jakož i o velké podniky. Při činnosti pracovních lékařů mohou být definovány následující oblasti kompetence: A) Obstarání informací, kooperace a komunikace Kontrolní list má prostřednictvím otázek pomoci ulehčit vlastní sebeohodnocení a sloužit jako pomocný prostředek při dosahování cílů, jež mají sloužit k zajištění kvality. K jednotlivým dotazovaným oblastem jsou přiloženy krátce objasňující vysvětlivky. Aby se dosáhlo vysokého stupně reality, mají být jednotlivé odpovědi upřesněny konkrétními příklady z praxe. Jedině tak může být zobrazen skutečný stávající stav a eventuálně upraven podle požadovaných opravných opatření. Z toho vyplývá, že pro každou podnikovou péči by měl být vyplněn celý kontrolní list, a tak mohl být proveden vlastní audit. Textová pole v dotazníku kontroly kvality jsou omezena na 1000 znaků. Je třeba vyplnit všechna pole. 1 Podniková zpráva o zdraví je bilancí o všech, pro zdraví a bezpečnost důležitých údajích, událostech, opatřeních, investicích, jako např. personálních údajích (nemocnost, nehodovost), údajích týkajících se pracoviště (zatížení, měřící výsledky), údajích týkajících se zdrojů ( personální a finanční zdroje). Zpráva o zdraví má svou popsanou funkci, může být použita jako pozorovací kritérium či jako plánovací a rozhodující podklad pro opatření pro ochranu zdraví zaměstnanců. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
© Společnost pracovního lékařství 2018 Náměty a připomínky směřujte k webmasterovi: Ladislav Pelcl |